perjantai 26. elokuuta 2011

Perennoja kirpparilta ja puutarhavaja


Kirpparilta tekee toisinaan hyviä perennalöytöjä. Jotkut ovat sitä mieltä, että on riski hankkia kasveja tällä tavalla, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen kaikkiin hankkimiini perennoihin. Monet ovat kestäviä ja helppohoitoisia perinnelajeja. Tämä kuvassa oleva on joko ruusujuuri tai joku maksaruoho, en ole ihan varma. Kunhan kukkii ensikesänä niin sitten tiedän.



Tässä mitä luultavimmin isorikkoa. Minulla on tätä ennestään, mutta puutarhamyymälästä ostettuna versiona. Tämä saattaa olla jotain vanhempaa kantaa tai jopa eri lajiketta kuin omani. Tähän tulee hieno valkoinen kukkanen ja on ikivihreä. Lehdetkin ovat hauskat. Voisin haluta puutarhaani enemmänkin  erilaisia rikkoja.


Tässä on jaloangervo, jonka jostain syystä kuvasin vain näin, vaikka siinä on kauniit tummanpunaiset kukkatähkät. Tämä pääsee luultavasti pienen puutarhalammikon rannalle ehkä lähelle kellertävää koristeheinää. Minulla on ennestään ainoastaan pieni kermanvärinen verhoangervo ja se sijaitsee hiekkakäytäväpuutarhassani. En ole vielä osannut päättää millä nimellä kutsuisin terapiapuutarhaani. Voimauttava puutarha on vähän liian mahtipontinen ja terapiapuutarha on kuin joutuisi kallonkutistajalle. Hiekkakäytäväpuutarha on kovin pitkä sana. Jonkin hyvän nimen kyllä haluan kehitttää. Minulla on monta puutarha-aluetta ja tahtoisin nyt kaikille jonkin kuvaavan nimen. No, varmasti ne syntyvät, ehkä jotain runollista jopa.



Tässä on valtavan iso edistysaskel kuvassa. Kuluneen viikon aikana olemme siivonneet pihan eteläpäädyssä sijaitsevan vilja-aitan, joka on ollut monta vuotta ihan käyttämättömänä. Tänään aloin siirtää sinne tyhjiä kukkaruukkuja ja muita puutarhatarvikkeitani. Minulla taitaa nyt olla ihan oikeasti oma puutarhavaja.

Huomiseksi on luvattu kaunista säätä, joten on aika ulkoiluttaa voimasiilejä puutarhassa voimautumassa. Tavoitteeni on kuvata vihdoin 20 siiliä nettikauppaani varten. Siilít ovat lähes samanlaisia, mutta kun olen ne käsin tehnyt niin jokaisella on oma ilmeensä. Saas nähdä kuinka ne minulle poseeraavat.

Ps. Runotalon blogissa on kierros puutarhan hiekkakäytävä eli terapiaosiossa, lähde kierrokselle kanssani. Sinne pääset klikkaamalla tästä.

Ei kommentteja: